TUJUAN
Tujuan
merupakan salah satu tahap runtutan. Tujuan dan penerimaan merupakan salah satu
ciri penting dalam wacana yang sangat berkaitan dengan tautan dan runtutan.
Setiap perkara yang diujarkan dalam bentuk lisan atau tulisan mestilah
mempunyai tujuan atau objektif tertentu. Tujuan tersebut pula adalah ditentukan
oleh penulis atau penutur itu sendiri. Sesuatu ujaran atau tulisan itu mestilah
mempunyai tujuan untuk mewujudkan interaksi yang komunikatif. Akhirnya, tujuan
tersebut akan menentukan jenis wacana yang digunakan. Terdapat beberapa cara
yang digunakan untuk menentukan tujuan seseorang penulis atau penutur itu.
Menentukan
Tujuan Melalui Ayat
Ayat
Tanya
Ayat
tanya memainkan peranan yang penting dalam mengenalpasti tujuan terhadap
sesuatu ijaran atau tulisan. Menurut Tatabahasa Dewan (2008), terdapat dua
jenis ayat tanya iaitu ayat tanya terbuka dan ayat tanya tertutup. Kedua-dua
jenis ayat ini pula akan menghasilkan tujuan tertentu. Sekiranya pertanyaan
merupakan ayat tanya terbuka, jawapan adalah bersifat pelbagai. Manakala bagi
ayat tanya tertutup pula jawapannya hanya memberi pilihan sama ada ya atau
tidak.
Ayat
Perintah
Ayat
perintah merupakan ayat yang digunakan untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Ayat
perintah ini merupakan ayat yang bertujuan untuk memberi arahan, larangan,
ajakan atau menyampaikan permintaan.
Ayat
Seruan
Ayat
seruan ialah ayat yang diucapkan dengan membawa nada atau intonasi seruan untuk
tujuan melahirkan suatu keadaan perasaan seperti takut, marah, takjub, geram,
sakit dan sebagainya.
Menentukan
Tujuan Melalui Pemerihalan Teks
Runtutan
Penulis
atau penutur akan menggunakan rentetan bagi tujuan memerikan teks atau
peristiwa secara berurutan. Teks yang berurutan akan dibaca atau didengar
mengikut rentetan. Semakin pembaca atau pendengar membacanya atau mendengarnya,
mereka akan lebih mudah memahami tujuan teks tersebut ditulis atau diujarkan.
Tautan
Tautan
digunakan untuk mewujudkan pertalian antara teks. Tautan ini boleh dilihat
melalui pengulangan, sinonim, antonim, ekuivalensi, penghubung, elipsis,
substitusi dan kata ganti. Apabila berlaku aspek-aspek tautan di atas, tujuan
terhadap sesuatu teks itu diujarkan atau ditulis akan semakin jelas.
PENERIMAAN
Penerimaan
merupakan pemahaman pendengar atau penutur terhadap teks yang diujar atau
ditulis. Aspek penerimaan ini sangat berkait rapat dengan aspek tujuan. Hal ini
disebabkan oleh kefahaman yang tinggi tentang tujuan sesuatu teks akan
menyebabkan tahap penerimaan terhadap teks tersebut turut meningkat. Maksudnya
di sini ialah pembaca atau pendengar akan lebih memahami teks tersebut. Seseorang
pembaca atau pendengar akan menentukan sesebuah wacana yang dihasilkan oleh
penulis mahupun penutur dapat difahami atau tidak. Oleh yang demikian,
pendengar atau pembaca merupakan penerima sesebuah wacana.
Tahap
Penerimaan
Wacana
merupakan kesatuan bahasa yang lengkap dan paling tinggi dalam pertuturan dan
penulisan. Hal ini memperlihatkan kesinambungan fikiran sama ada baik dari segi
aspek komunikasi atau konteks. Selain itu, wacana juga merupakan satu rentetan
ujaran yang berkaitan antara satu sama lain mengikut urutan kalimat-kalimat.
Menurut Asmah Hj Omar (1986), wacana ialah keseluruhan pelahiran bahasa oleh
penutur atau penulis. Pelahiran sistem bahasa dan unsur-unsur luar daripada
sistem bahasa yang menyumbang ke arah menjadikan sesuatu pertuturan atau
tulisan berkenaan sebagai sesuatu yang bermakna dalam komunikasi. Dalam
analisis wacana, terdapat beberapa tahap yang dapat dilakukan untuk memperoleh
pemahaman yang mendalam tentang teks yang dianalisis. Tahap penerimaan atau
tahap awal dalam analisis wacana melibatkan pemahaman dan pengumpulan data awal
dari teks yang akan dianalisis. Melalui tahap penerimaan ini, langkah awal yang
akan dilakukan adalah membaca teks secara keseluruhan untuk mendapatkan
pemahaman awal tentang isinya. Hal ini dikatakan dapat membantu untuk
mengidentifikasi topik, struktur dan konteks teks. Selain itu, antara langkah
awal yang boleh dilaksanakan adalah pengidentifikasi tujuan dan pertanyaan
penelitian.yang telah menetapkan tujuan analisis wacana dan merumuskan
pertanyaan penelitian yang akan dijawab melalui analisis. Hal ini membantu
memfokuskan penelitian dan menentukan aspek-aspek tertentu yang akan
dianalisis. Tahap penerimaan ini penting karena memberikan dasar yang kuat
untuk langkah-langkah analisis wacana yang lebih lanjut. Dengan memahami teks
secara menyeluruh dan mengumpulkan data yang relevan, peneliti dapat
melanjutkan ke tahap analisis yang lebih mendalam untuk menjawab pertanyaan
penelitian yang telah ditetapkan.
Menurut
Mohd Rashid Md Idris et al. (2012), penerimaan merupakan salah satu tahap yang
terdapat dalam runtutan. Penerimaan akan menilai tahap penerimaan dan juga pemahaman
pendengar ataupun pembaca terhadap sesebuah teks. Pada tahap penerimaan,
seseorang pembaca atau pendengar akan menentukan sesebuah wacana yang
dihasilkan oleh penulis atau penutur dapat difahami dengan jelas ataupun tidak.
Oleh sebab itu, pendengar atau pembaca merupakan penerima sesebuah wacana. Seterusnya,
tahap penerimaan seseorang itu tinggi sekiranya pendengar atau pembaca memahami
sepenuhnya wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk lisan mahupun tulisan.
Tambahan pula, tahap penerimaan menjadi tinggi apabila tahap tujuan sama dengan
tahap penerimaan. Tahap penerimaan dalam analisis wacana ini dapat dibahagikan
kepada dua iaitu:
Penerimaan
Tinggi
Penerimaan
tinggi bermaksud sekiranya pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya wacana
yang diujarkan oleh penutur dan penulis sama ada bentuk lisan mahupun tulisan.
Tambahan pula, tahap penerimaan akan menjadi tinggi apabila tahap tujuan sama
dengan tahap penerimaan. Selain itu, penerimaan yang tinggi terhadap sesuatu
wacana yang diujarkan menunjukkan keberhasilan sesuatu penghasilan wacana
tersebut. Hal ini dikatakan demikian kerana, penerimaan tinggi menunjukkan
wacana tersebut menerima tarikan pendengar atau pembaca kerana mudah difahami
dengan jelas. Melalui tahap ini juga seseorang penulis atau pembicara dapat
mengembangkan idea topik dengan sempurna dan lengkap bagi memudahkan pembaca
memahami tujuan penulisan dan berpuas hati dengan pembacaan supaya penulisan
yang disampaikan dapat difahami dengan mudah. Contohnya seperti yang berikut:
Pandemik
COVID-19, juga dikenali sebagai pandemik koronavirus atau wabak koronavirus
ialah pandemik penyakit koronavirus 2019 yang sedang berlaku secara global
berpunca daripada koronavirus sindrom pernafasan akut teruk 2 (SARS-CoV-2).
Wabak ini pada mulanya dikesan pada pertengahan bulan Disember 2019 di bandar
raya Wuhan, Hubei, China, dan telah diiktiraf sebagai pandemik oleh Pertubuhan
Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020. Virus ini kebanyakannya menular
antara seseorang dengan cara yang serupa dengan influenza, melalui titisan
pernafasan daripada batuk atau bersin. Ia dianggap paling mudah berjangkit
apabila seseorang menerima tanda gejala, walaupun penyebarannya mungkin sebelum
gejala muncul. Masa antara pendedahan dan permulaan gejala biasanya lima hari,
tetapi mungkin berkisar antara dua hingga empat belas hari. Gejala umum
termasuk demam, batuk, dan sesak nafas. Komplikasi mungkin termasuk radang
paru-paru dan sindrom kesukaran pernafasan akut.
Berdasarkan
contoh ayat di atas adalah dianggap sebagai wacana. Hal ini kerana, ayat
tersebut bermakna dan memperlihatkan saling berkaitan antara suatu ayat dengan
suatu ayat yang seterusnya. Hal ini pastinya memberikan kefahaman dan kejelasan
kepada pembaca atau pendengar terhadap teks. Berdasarkan ayat tersebut ayat
topiknya ialah Pandemik Covid 19. Ayat di atas saling berhubung antara ayat
yang lain. ayat tersebut dilihat menepati tujuan seseorang penulis dalam
sesebuah wacana. Hal ini kerana, ayat tersebut mempunyai makna dan mempunyai
kesinambungan antara ayat-ayat. Maka dengan itu, pembaca dapat memahami tujuan
penulis tersebut. Hal ini menunjukkan tahap tujuan seseorang adalah sama tinggi
dengan tahap penerimaan pembaca apabila pembaca dapat memahami teks yang
ditulis oleh penulis ayat ini. Contoh ayat lain boleh dilihat di bawah:
Durian
ialah buah daripada beberapa spesies pokok dalam genus Durio. Buah yang
dihasilkan ini bersaiz besar, beraroma kuat dan isinya dilindungi oleh kulit
yang berserat dan penuh duri, daripada duri-duri kulit buah itulah durian
mendapat namanya. Ia amat terkenal di Asia Tenggara dengan gelaran "raja
buah". Buah durian boleh membesar sehingga 30 sentimeter (12 inci) panjang
dan 15 sm (6 in) diameter, dan lazimnya seberat satu hingga tiga kilogram (2
hingga 7 paun). Bentuknya berbeza daripada bujur hingga bulat, warna kulitnya
daripada hijau hingga perang, dan isinya daripada kuning pucat
hingga merah, bergantung kepada spesies.
Berdasarkan
contoh di atas, ayat yang terdapat dalam teks tersebut dianggap sebagai sebuah
wacana kerana membawa makna. Hal ini dikatakan demikian kerana, ayat tersebut
menunjukkan bahawa penulis ingin menyampaikan sesuatu maklumat kepada pembaca
tentang sesuatu perkara iaitu berkaitan dengan pokok durian. Tahap penerimaan
pembaca terhadap teks tersebut dapat dinilai dan disebabkan oleh itu pembaca
dapat memahami tujuan penulis menulis wacana tersebut. Maka denga itu, tahap
tujuan seseorang penulis adalah sama dengan tahap penerimaan pembaca.
Kemurungan
adalah perkataan seharian yang merujuk kepada perasaan sedih yang dialami oleh
seseorang individu. Namun sebenarnya perkataan ini sukar ditafsirkan. Ini
adalah disebabkan kemurungan boleh membawa kepada banyak maksud dan ia boleh
digunakan dalam pelbagai keadaan. Mengikut (Dacey & Kenny,1977) kemurungan
boleh dianggap sebagai satu perkataan, suatu sindrom atau suatu penyakit
klinikal. Setiap individu akan mengalami perasaan sedih atau muram pada masa
yang tertentu sepanjang hayatnya. Bagi kebanyakan orang, gangguan emosi ini
hanya berjangka masa pendek sahaja. Namun dalam kes-kes tertentu perasaan
murung ini berlanjutan sehingga membawa kepada akibat yang tidak diingini
seperti membunuh diri atau penyakit mental yang lebih serius. Memang tidak
dapat dinafikan bahawa kemurungan boleh menjejaskan pelbagai aspek hidup
seseorang individu sama ada dari segi kognitif, emosi, sosial mahupun fizikal.
Berdasarkan
contoh ayat di atas penulis sebenarnya ingin menyampaikan maklumat kepada
pembaca atau pendengar berkaitan penyakit depresi. Jika dilihat ayat tersebut
mempunyai makna. Hal ini kerana ayatnya mempunyai perkaitan dan mempunyai
kesinambungan antara satu sama lain. Tahap penerimaan oleh pembaca dan
pendengar terhadap teks ini dapat dinilai. Justeru itu, pembaca dan pendengar
dapat memahami tujuan penulis menulis wacana tersebut.
Penerimaan
Rendah
Penerimaan
rendah merujuk kepada sesuatu ayat disampaikan oleh penulis atau penutur yang
tidak bermakna. Jika, ayat tersebut tidak membawa apa-apa makna maka ayat
tersebut akan sukar untuk difahami oleh pendengar dan pembaca. Malah, ayat
seperti itu tidak boleh dikategorikan sebagai sesebuah wacana kerana penerimaan
pembaca terhadap ayat tersebut adalah rendah. Antara contoh ayat tersebut
adalah:
Soraya
merupakan seorang pelajar yang cemerlang. Dia sering dimarahi oleh guru kerana
tidak menyiapkan kerja sekolah yang diberikan.
Berdasarkan
ayat dia atas, ayat tersebut tidak boleh dianggap sebagai wacana kerana tidak
bermakna dan secara tidak langsung menimbulkan kekeliruan kepada pembaca atau
pendengar. Ayat di atas merupakan ayat berlawanan dengan ayat yang seterusnya.
Jika dilihat ayat tersebut menerangkan ‘Soraya merupakan seorang pelajar yang
cemerlang’ adalah berlawanan dengan ‘Dia sering dimarahi oleh guru kerana tidak
menyiapkan kerja sekolah yang diberikan’. Jelaslah bahawa ayat tersebut tidak
membawa makna dan sekaligus menyebabkan tujuan wacana ayat tersebut tidak
jelas.
Apabila
keadaan ini berlaku sudah pasti menimbulkan kekeliruan kepada pembaca dan
pendengar kerana ianya akan mengakibatkan pembaca tidak memahami sesuatu ayat
yang ingin disampaikan dengan jelas dan tepat. Malah penggunaan ayat ini juga
tidak menunjukkan kesinambungan dan perkaitan antara satu ayat dengan ayat yang
lain. Hal ini akan menyebabkan tahap tujuan seseorang penulis atau penutur
tidak sampai kepada tahap penerimaan kerana sukar untuk memahami makna ayat
tersebut. Oleh itu, ayat tersebut dianggap mempunai tahap penerimaan yang
rendah dan tidak digolongkan sebagai sebuah wacana yang utuh.
Daniel
seorang yang pemuda yang baik hati. Dia selalu memarahi orang tuanya kerana
tidak mendengar permintaannya.
Berdasarkan
ayat di atas, menunjukkan bahawa ayat tersebut membawa makna yang bertentangan
dengan dengan makna ayat yang kedua. Ayat yang disampaikan kepada pembaca atau
pendengar tersebut adalah tidak bermakna. Ayat di atas tidak menunjukkan
kesinambungan dan perkaitan antara satu ayat dengan satu ayat yang lain. ayat
tersebut seharusnya apabila Daniel seorang pemuda yang baik hati maka sudah
tentulah dia akan menghormati kedua ibu bapanya. Jika wujudnya pertentangan
seperti yang berlaku pada ayat tersebut akan mengakibatkan pembaca keliru dalam
memahami makna sebenar ayat tersebut.
Perkaitan
Tahap Penerimaan dengan Tahap Kebolehbacaan
Menurut
Zamanian & Heydari (2012), kebolehbacaan adalah satu proses interaktif
antara ciri-ciri pembaca dan ciri-ciri teks yang dibaca. Manakala menurut
Marohaini Yusoff, (2014) Kebolehbacaan merupakan satu konsep yang merujuk pada
tahap atau darjah susah senangnya sesuatu bahan untuk dibaca. Bahan yang susah
untuk dibaca dikatakan mempu nyai tahap kebolehbacaan tinggi dan bahan bacaan
yang senang dibaca dikatakan mempunyai kebolehbacaan yang rendah. Maka dengan
itu, jelas di sini bahawa tahap kebolehbacaan sesuatu bahan itu berbeza-beza
bergantung pada tahap kebolehan membaca seseorang pembaca. Beberapa aspek
seperti proses membaca iaitu pemahaman atau kefasihan ianya berkaitan dengan
kebolehanbacaan. Jika, seseorang pendengar atau pembaca menguasai aspek
tersebut maka secara tidak langsung akan mempengaruhi sesuatu tahap penerimaan
terhadap bahan yang disampaikan oleh penulis atau penutur. Menurut Marohaini
Yusoff (2014: 24), tahap kebolehbacaan ini dipengaruhi oleh beberapa faktor
antaranya ialah perbendaharaan kata, pembentukan ayat atau jenis ayat dan
panjang pendek ayat serta perkataan.
Pemahaman terhadap sesuatu bahan bukanlah
sekadar dikaitkan dengan makna-makna yang terdapat dalam tulisan bercetak
tetapi juga turut bergantung kepada kelancaran dan kefasihan serta tarikan dan
minat terhadap bahan yang dibaca. Hal ini merupakan elemen yang sangat penting
supaya pembaca atau pendengar dapat memahami sesebuah wacana yang disampaikan oleh
seseorang penutur atau penulis. Selain itu, aspek kebolehbacaan turut
menegaskan tentang masalah pemahaman terhadap pengetahuan makna dan juga frasa
serta boleh menghubungkan bahan-bahan yang dibaca dengan pengalaman-pengalaman
seseorang. Oleh itu, aspek kebolehbacaan oleh seseorang pembaca dalam tahap
penerimaan sangat penting supaya seseorang itu dapat membaca sesebuah wacana
dengan baik dan seterusnya dapat memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan
oleh seseorang penulis.
No comments:
Post a Comment