TEORI DAN MODEL WACANA
TEORI
TATABAHASA WACANA
Menurut
Abd. Aziz Abd Talib (2000), pengajaran tatabahasa membolehkan murid-murid
berkomunikasi dalam bahasa Melayu dengan baik. Pengetahuan dan kemahiran
berkomunikasi ini membantu murid menghasilkan ayat yang gramatis dan berkomunikasi
dengan berkesan. Menurut Nik Safiah Karim et.al (2008), wacana pula ialah unit
bahasa yang melebihi batas ayat. Wacana boleh terdiri daripada ayat,sejumlah
ayat, ceraian, dialog, bab, buku, siri buku dan sebagainya, yang hubungan dan
perkembangan fikiran yang berurutan dan lengkap.Harimurti Kridalaksana (1984),
menyatakan bahawa wacana adalah satuan bahasa terlengkap, dalam hirarki
tatabahasa merupakan satuan tatabahasa tertinggi atau terbesar. Wacana ini direalisasikan
dalam bentuk karangan yang utuh seperti novel, buku, ensiklopedia, dan
sebagainya, paragraf, ayat atau kata yang membawa amanat yang lengkap.Wacana
yang terdiri dalam bentuk tulisan atau lisan, diujarkan untuk menyampaikan
maklumat berkaitan sesuatu topik. Wacana tulisan ialah wacana yang disampaikan
secara bertulis yang melibatkan hubungan antara penulis dan pembaca. Wacana
lisan dihasilkan melalui media lisan yang melibatkan hubungan pembicara dan
pendengar. Wacana yang utuh mempunyai dua ciri utama iaitu kohesi (tautan) dan
koheran (runtutan). Kohesi ialah ciri wacana yang membawa keserasian hubungan
antara satu unsur linguistik dengan unsur linguistik yang lain dalam sesuatu
wacana untuk menghasilkan wacana yang lengkap. Keserasian dilihat melalui
hubungan suatu perkataan, frasa atau ayat, dengan perkataan, frasa atau ayat
lain dalam wacana yang sama. Koheren pula ialah kesinambungan idea yang
terdapat dalamsesbuah wacana sehinga menjadikan teks itu bermakna. (Nik Safiah
Karim et.al,2008).
MODEL
TAUTAN PINDAAN
Model
Tautan Pindaan Sanat Md. Nasir (2002) menggunakan perkataan ‘pindaan’ dengan
maksud pada asalnya ialah Model Halliday dan Hasan (1976), tetapi telah
mengalami penyusunan semula, tambahan dan penekanan aspek tertentu dalam kajian
tautan aliran sistemik (systemic theory).
Sanat
Md. Nasir (2002) membahagikan tautan kepada tiga jenis utama, iaitu tautan perulangan,
tautan kolokasi, dan tautan penghubung ayat. Tautan perulangan menunjukkan
ciri, sama ada bentuk unsur linguistik yang berulang, atau dari segi makna
unsur itu yang berulang, atau kedua-duanya sekali. Pembahagian ini berdasarkan
ciri bentuk, fungsi, makna dan konteks. Skema jenis jawapan tautan utama dengan
subjenis masing –masing ditunjukkan seperti di bawah:
Tautan
Perulangan:
• Rujukan
• Penggantian
• Ellipsis
• Leksikal
• Parafrasa
• Pallelisme
• Perulangan Struktur dan Makna Sama
Tautan
Kolokasi:
• Antoniman
• Kohiponiman
• Hasil
• Sifat
Tautan
Penghubung Ayat:
• Tambahan
• Tentangan
• Sebab - musabab
• Waktu
• Terusan
Jenis
unsur tautan yang digunakan dalam Model Pengajaran Unsur Tautan ini berdasarkan
Model Tautan Pindaan Sanat Md.Nasir (2002). Namun, model ini mengelakkan
daripada membebankan pelajar dengan penggunaan istilah linguistik yang sukar
difahami. Penggunaan istilah yang sukar akan mengelirukan pelajar (Cook, 1989).
TEORI
ATQAKUM
Teori
Atqakum dikemukakan oleh Dr. Sanat Md. Nasir (1998) dalam kertas kerja beliau
yang bertajuk "Konsep Penting Dalam Kertas kerja ini dibentangkan pada Persidangan
Pengajian Melayu 1998. Pengajian Bahasa Melayu". Kertas kerja beliau
membincangkan sebelas konsep yang dikira penting dalam pengajian bahasa Melayu.
Konsep-konsep ini dibincangkan dalam kursus Teori Tatabahasa Bahasa Melayu di
peringkat sarjana di Universiti Malaya di bawah kendalian Dr. Sanat Md Nasir. Menurut
Dr. Sanat Md. Nasir (1998), bidang linguistik dapat dibahagikan kepada tiga,
iaitu (1) linguistik gunaan yang merujuk kepada pengajaran bahasa (2)
linguistik gunaan lain yang berkaitan dengan sains tulen, dan (3) linguistik
tulen yang khusus tentang ilmu bahasa demi ilmu Bahasa.
Menurut
beliau lagi, dari segi tujuan mahupun bidang. Bahasa Melayu sebagai korpus
bidang pengajian perlu sampai ke tahap kepadaan atqakum. Kepadaan atqakum
terkandung dalam Teori Atqakum. Teori yang bermakna khusus ini merujuk kepada
bukan sekadar teori, tetapi lebih daripada itu, iaitu perintah supaya bertakwa
dan menjadi paling bertakwa di sisi Allah SWT Oleh itu, beliau mengemukakan
"Teori Atqakum dengan harapan dapat sama-sama dikongsi dan dimanfaatkan. Konsep-konsep
penting dalam teori atqakum ini perlu diikat dengan amal makruf nahi mungkar.
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolonganumat yang menyeru kepada kebajikan,
menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar merekalah
orang-orang yang beruntung.” (Surah Al-Imran:104). Teori Atqakum mempunyai
makna yang khusus, iaitu merujuk kepada makna bertakwa. Teori ini
menitikberatkan supaya penutur dan pendengar bahasa itu menjadi insan yang
paling bertakwa di sisi Allah SWT. Bagi mencapai tahap ini, penutur bahasa yang
memaksimumkan fungsi utama bahasa untuk berkomunikasi, perlu dilihat dalam
kerangka ibadah (liya’budu). Dalam sebuah komunikasi, maklumat yang disampaikan
haruslah jelas dan bersifat komunikatif (liyubayyina) yang sebaik mungkin
menggunakan bahasa pendengar. Bahasa juga berfungsi sebagai tekstual, iaitu
menjadi ayat (tanda) bagi merujuk kepada kemahabesaran Allah (wakhilaf) bagi
yang mengetahuinya. Kerangka fungsi bahasa (liya’budu) ini tidak hanya terbatas
kepada penggunaan bahasa tetapi turut melibatkan pengkaji bahasa dan sesiapa
juga yang terlibat dengan aktiviti kebahasaan.
Dalam Teori Atqakum, mempunyai konsep
‘alamma’ memperlihatkan perlunya bahasa berfungsi untuk mengajarkan, iaitu oleh
Allah kepada manusia. Perkara ini amat berkaitan dengan fitrah manusia yang
bersifat lemah dan jahil. Teori ini mempunyai unit tatabahasanya, iaitu satu
konsep yang lebih menyeluruh yang dikenali sebagai ‘Wacana Plus Plus’. Dengan
kesinambungan ini, dapat dilihat sesuatu yang terbaik yang juga dikenali
sebagai Tatabahasa Wacana Plus Plus. Hirarki dalam unit tatabahasa wacana plus
plus boleh dilihat ddalam konteks yang paling luas, bermula dengan sesuatu yang
tidak diketahui, fonem, kata, frasa, klausa, ayat, wacana dan berakhir dengan
wacana plus plus, yang termasuk hal-hal yang tidak terjangkau oleh fikiran
manusia.
MODEL SATO HARIBUMI (RAHMAT ABDULLAH)
Pelbagai
kajian berkaitan dengan wacana, Pada mulanya ayat disifatkan sebagai analisis
struktur yang paling tinggi dalam bahasa atau satuan terbesar dalam deskripsi
tatabahasa. Sekitar 1990-an memperlihatkan penelitian tentang wacana bahasa
Melayu kian menyerlah. Sato Haribumi atau Rahmat Abdullah merupakan ahli bahasa
yang telah giat dalam menganalisis bidang wacana.
KONSEP
RUNTUTAN ATAU KOHERAN
Menurut
Beaugrande dan Dressler (1981:4) menjelaskan bahawa koheren (runtutan) ialah
cara komponen dunia teks, iaitu konfigurasi konsep dan hubungan yang mendasari
teks permukaan boleh diakses bersama dan berkaitan. Hal ini dikaji melalui dua
konsep, iaitu primer (pusat kawalan) dan sekunder (mengakses dan memproses).
Menurut Mohd Rashid (2004:11) runtutan merupakan pengantara gagasan idea.
Gagasan idea ialah cara sesuatu idea atau fikiran dijalinkan dalam sesebuah
cerita atau peristiwa untuk membentuk teks. Menurut Leman (2002), koheren dapat
dipertahankan apabila dipenuhi dengan aturan-aturan berikut:
(i)Aturan
Pengulangan;
(ii)Aturan
Perkembangan;
(iii)Aturan
Hubungan;
(iv)Aturan
Tidak Bercanggah.
Untuk
mempelajari wacana, anda terlebih dahulu perlu mengetahui teori komunikasi,
sama ada unsur-unsurnya atau pun kaedah komunikasi.
MAKLUMAT
LAMA DAN BARU
Maklumat
ialah perkara yang ingin disampaikan sama ada secara lisan atau tulisan yang
disusun mengikut cara tertentu dalam proses menyampaikan komunikasi atau
penyampaian maklumat. Dalm perbualan harian sudah pasti yang dilontarkan jarang
seklai disusun apa yang ingin dikotakan dan perkara yang ingin disampaikan
dihasilkan secara neutral atau spontan yang disampaikan melalui tujuan
percakapan maklumat. Tanpa kita sedari, cara kita berkomunikasi telah membina
struktur dalam nahu bahasa pada peringkat klausa. Setiap klausa mempunyai
struktur dan kita menggunakannya dalam lisan dan maklumat yang ingin disampaikan.
Menurut Halliday, struktur maklumat merujuk kepada 'proses interaksi di antara
apa yang sudah diketahui atau dijangkakan dan apa yang baru atau tidak
dijangkakan'. Unit maklumat terdiri daripada satu unsur maklumat pilihan bermakna
boleh ada atau tidak ada yang pasti ada hanya maklumat baru dalam ayat tersebut.
Walau bagaimanapun, pembaca faham adakah maklumat lama yang ditiadakan,
maklumat baru dan diikuti oleh satu unsur baru yang wajib(maklumat
baru).Struktur maklumat terbahagi kepada dua iaitu maklumat lama dan maklumat
baru.
Struktur maklumat lama ialah
maklumat yang dijangka sudah diketahui oleh pendengar sebelum ini manakala
maklumat baru pula ialah maklumat yang belum diketahui oleh pendengar dan belum
mendengarnya. Maklumat baru terdiri pada bahagian kedua klausa. Sesuatu komunikasi
dapat berlangsung secara berkesan apabila penyapa dapay berkongsi pengetahuan
baru atau lama dalam menyampaikan maklumat kepada pesapa. Pengetahuan yang
dikongsikan selalunya terdapat pada permulaan klausa termasuk maklumat baru yang
menjadi fokus kepada mesej yang ingin disampaikan kepada mesej penyapa. Manakala
menurut Brown dan Yule (1983) menyatakan struktur maklumat dilihat sebagai unit
terkecil dalam struktur wacana dan unit lokal yang kecil pada peringkat frasa
atau klausa. Hal in kerana, ianya merupakan sumber penutur atau penulis untuk
memberitahu penerima ataupendengar tentang maklumat. Oleh itu maklumat disampaikan
melalui lisan mahupun tulisan yang boleh dihasilkan melalui maklumat lama atau
maklumat baru.
RUJUKAN
Harimurti Kridalaksana
(1984).Kamus Linguistik . Indonesia :Gramedia
Mohd Rashid Md Idris,
Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob. (2012).Tatabahasa
Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publication.
Nik Safiah Karim, Farid
M. Onn, Hashim Hj. Musa dan Abdul Hamid Mahmood (2008).Tatabahasa Dewan Edisi
Ketiga.Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Sanat Md. Nasir (2002).
"Teori" Atqakum dalam pemikiran mengajar bahasa Melayu .
Zamri Salleh & Abdull
Sukor Shaari. (2009). Kesan model unsur tautan terhadap pengajaran karangan
Bahasa Melayu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 6, 55-78.
No comments:
Post a Comment